Sedney Grafisch Buro

We staan allemaal wel eens stil bij fysieke toegankelijkheid. Je ziet het overal: rolstoeltoegankelijke ingangen, liften, speciaal aangelegde parkeerplaatsen. Maar hoe zit het met de digitale wereld? Hoe toegankelijk is die voor mensen met een beperking? Wat als je blind bent, slechtziend, kleurenblind, dyslectisch of simpelweg niet digitaal vaardig?

Januari 2023 jaar kwam ik voor het eerst in aanraking met het begrip digitale toegankelijkheid. Het besef dat 6 miljoen mensen moeite hebben met het lezen, begrijpen of navigeren van websites, veranderde mijn kijk op de online wereld volledig. Websites moeten voor iedereen toegankelijk zijn, ongeacht hun beperkingen.

Ik realiseerde mij dat een enorme groep mensen wordt buitengesloten van de online wereld, een groep die net zo belangrijk is als ieder ander mens.

Vanaf dat moment wist ik één ding zeker: ik wilde niet alleen websites bouwen, maar een digitale deur openen voor die 6 miljoen mensen.

Norman Sedney, zittend op een houten kade.

Of je nu een school, bibliotheek, maatschappelijke organisatie, of verzekeringsmaatschappij bent: een digitale toegankelijke website opent de deur naar inclusiviteit. Het zorgt ervoor dat niemand wordt buitengesloten, en het is een stap richting een meer verbonden samenleving. Digitale toegankelijkheid is niet alleen een certificaat; het is een manier om te laten zien dat je echt iedereen wilt bereiken.

Goud Sponsor logo bestaande uit een zeshoek: blauwe rand, binnenin rood. Witte streepjes aan weerszijden van het logo van Dag van de Digitale Toegankelijkheid en eronder het jaartal en het woord sponsor. In de banner het woord Goud.

Gouden sponsor