In de media

Interview met Max Magazine Editie 30-31, van 26 juli tot en met 8 augustus 2025.

Hierna vind je het transcript.

Buitensluiten mag niet meer

Op de bres voor digibeten

Een kwart van de Nederlanders kan digitaal niet meedoen.
Ze worstelen met de doe-het-zelf-maatschappij die vereist dat je zelf online je verzekering afsluit, online je bankrekeningen beheert en producten koopt bij een webshop.

Gelukkig is sinds kort de Toegankelijkheidswet van kracht om te voorkomen dat een grote groep mensen wordt buitengesloten.

De Toegankelijkheidswet heeft als doel de groep van in totaal 80 miljoen mensen ook bij de samenleving te betrekken.

De Europese wet, die 28 juni in werking ging, vereist dat iedereen kan meedoen in de maatschappij, ook online.
Om hier meer bekendheid aan te geven, werd op deze dag de Dag van de Digitale Toegankelijkheid gevierd, waarbij het platform Startduit.nl gelanceerd werd.

Hier kunnen bedrijven, webbouwers, maar ook consumenten elkaar ontmoeten en discussiëren over het meer toegankelijk maken van websites en apps. Er is ook een meldpunt voor klachten.

Zo'n 2,6 miljoen mensen hebben moeite met online bankieren

Steuntje in de rug

Angeliek Lieverdink is de drijvende kracht achter deze initiatieven.

Ze ziet de wet als een steuntje in de rug voor al die mensen die anders helemaal afhankelijk worden van anderen om in deze maatschappij te functioneren.

Angeliek: “Het is een wet die nageleefd moet worden. Hier in Nederland houden zich daar zes toezichthouders mee bezig. Daarbij doet de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dit voor de financiële wereld en behartigt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de belangen van consumenten. Als bedrijven of instellingen geen rekening houden met de groep die minder vaardig is met de computer, krijgen ze een waarschuwing. Uiteindelijk kan er ook een boete volgen.”

Mensen met een beperking

De instantie die zich misschien nog het meest succesvol inzet om internetvrees te bestrijden is SeniorWeb.

Met 151.000 leden en 500 leslocaties heeft deze vereniging al tienduizenden mensen aan de computer gekregen.

Saskia Hamminga van Seniorweb: “Wij denken ook dat deze wet een duwtje in de juiste richting kan zijn. De wet is er ook voor mensen met een beperking. Ze hebben baat bij een voorleesfunctie, bij geld- of kaartjesautomaten of ondertiteling bij online filmpjes”, zegt ze. “De wet dwingt bedrijven en overheden hun digitale dienstverlening gebruikersvriendelijk te maken. Veel organisaties zijn hier al mee bezig. Vooral banken.”

Niet alleen ouderen

SeniorWeb ziet van dichtbij hoeveel moeite mensen hebben om digitaal bij te blijven.

Saskia: “Nog steeds hebben in ons land zo’n 2,6 miljoen mensen moeite met online bankieren en dat zijn niet alleen ouderen.

Mensen vinden het spannend, zijn bang om fouten te maken en zijn bang om slachtoffer te worden van online fraude. Ze vinden het inloggen bij overheidswebsites en zorgverleners lastig, vooral door de dubbele verificatie, dus met wachtwoord en code, waarbij je meerdere apparaten moet gebruiken.

Wij krijgen daar veel vragen over. Mensen vinden het ook heel vervelend als de online omgeving er ineens anders uitziet. Velen haken dan af en dat is jammer.”

Nederland voorop

Nederland digitaliseert snel. Dat zie je onder meer aan het aantal bankkantoren dat nog over is in vergelijking met andere landen: Nederland 220 (Rabobank, ING en ABN Amro samen), België 3200 en Duitsland 17.000.