Transcripten Presentaties 26 juni 2025
Op volgorde zoals tijdens het programma op 26 juni 2025.
Eric Velleman
Intro, European Accessibility Act
Eric Velleman, HAN University of Applied Sciences en Nationaal Expert voor AccessibleEU in NL
Goed voor je business: fragmentatie op de interne markt
Goed voor mensen met beperkingen: 80 miljoen mensen met beperkingen
Wat valt onder de wet?
- e-handelsdiensten
- smartphones
- telefoniediensten en bijbehorende apparatuur
- TV apparatuur en digitale tv diensten
- toegang tot audiovisuele media services
En wat er ook onder valt, transitie periode (geen wijzigingen)
- Producten aangekocht voor 28/06/25: 5 jaar
- Dienstverleningscontracten getekend voor 28/06/25: 5 jaar
- Zelfbedieningsterminals gekocht voor 28/06/25: 20 jaar
Uitzonderingen?
diensten:
- +10 medewerkers EN +2M Euro/jaar
- B2B
- fundamentele verandering
- undue burdon (onevenredige last)
En voor je website? Voor websites en apps:
- prerecorded time-based media (tot 28 Juni)
- office formaten (tot 28 Juni)
- online kaarten en mapping services (behalve indien essentieel voor navigatie)
- third party content indien..
- gearchiveerde content (tot 28 Juni)
Zoek de verschillen, EAA en WAD:
- bredere scope
- Ketenverantwoordelijkheid
- fabrikant, importeur (CE), distributeur (product), service providers (services)
- declaration of conformity (andere eisen)
- 4 principes
- meerdere wetten en toezichthouders (6)
Producten, fabrikanten leveren:
- toegankelijke producten
- technische documentatie over toegankelijkheid
- duidelijke/toegankelijk identificatie en contact info
- begrijpelijke instructie en veiligheidsinfo
- conformiteit (procedure en verklaring)
Product: importeur en distributeur.
Diensten, vereisten voor diensten:
- 4 principes (POUR: Perceivable, Operable, Understandable, Robust en in het Nederlands: Waarneembaar, Bedienbaar, Begrijpelijk, Robuust)
- Inclusief support (helpdesk, callcenter etc.)
- declaration of conformity (zie template op accessibility.nl website)
Dus, gaat al die wetgeving helpen?
JA, indien gecombineerd met:
- Inclusie in proces van organisatie
(management verantwoordelijkheid, opleiding, awareness, enablement, tools en gereedschappen, A11yStatement met multichannel feedback, tracking, 5 jaar plan) - Gebruik customer journeys (EN betrek PwD, Persons With Disabilities )
- Mist nog: unified approach & Q&A for questions
Gaat AI alles oplossen?
- Huidige web bestaat niet meer over 5 jaar
- Web 4 / 5
- Gebruik van AI (agents) groeit snel
- AI-act staat ook toegankelijkheid in
AccessibleEU website and newsletter.
Martine Baadenhuijsen
Een warm 'welcome' met digitale toegankelijkheid
WELCOME
Wil jij dat mensen zich bij jou online welkom voelen? Mijn WELCOME-model vertelt je dat digitale toegankelijkheid verder gaat dan een toegankelijke website. Tijdens mijn presentatie heb ik jullie meegenomen in de basis van dit model. Hieronder een samenvatting van de tips die ik met je deelde.
WELCOME
Wil jij dat mensen zich bij jou online welkom voelen? Mijn WELCOME-model vertelt je dat digitale toegankelijkheid verder gaat dan een toegankelijke website. Tijdens mijn presentatie heb ik jullie meegenomen in de basis van dit model. Hieronder een samenvatting van de tips die ik met je deelde.
De W van Website
Zorg naast technische aanpassingen ook dat de inhoud van je tekst helder is. Een heldere instructie maakt dat zowel een ziende, iemand die kleurenblind is als iemand die snel afgeleid is, weet welke actie vereist is.
- Gebruik je een kleur om iets te verduidelijken? Voeg ook de naam van een knop of onderdeel aan.
De E van E-mail
Een paar tips die helpend zijn voor iemand die werkt met een screenreader of iemand die meer moeite heeft met het verwerken van informatie of taal.
Bij het versturen van nieuwsbrieven en evaluaties:
- Zet de taalinstelling in de taal waarin je de nieuwsbrief schrijft.
- Geef een alt-tekst of label mee aan de onderdelen van je evaluatieformulier.
Heb je een e-mailhandtekening?
- Zet de informatie onder elkaar en start met de informatie die voor de lezer het meest helpend is; bijv. je werkdagen.
- Maak van je telefoonnummer een klikbare link.
- Schrijf onder andere dagen van de week voluit.
- Geef het logo van je organisatie een alt-tekst.
De L van Leveranciers
Laat leveranciers van plug-ins, apps of hardware aantonen dat ze toegankelijk zijn voor diverse doelgroepen.
De C van Contact
Hoe zorg je dat mensen contact met je kunnen en durven opnemen? Ook wanneer Nederlands niet hun eerste taal is, taal ingewikkeld is of wanneer onverwachte dingen onrust veroorzaken?
- Maak contactgegevens logisch vindbaar.
- Vermeld welke informatie nodig is tijdens het gesprek.
- Maak je keuzemenu vanuit de klant.
- Vermeld de opties van het keuzemenu alvast bij het telefoonnummer op de website.
De O van Openbare documenten
Veel mensen geven aan bij een groter document eerst koppen te snellen. Mensen die met een screenreader, vergroting of alleen een toetsenbord werken willen dit ook kunnen. Je helpt hen door:
- Een goede koppenstructuur aan te brengen in je document.
- Koppen te markeren als kop via ‘kopniveaus’.
De M van Media
Je wilt een post op social media aantrekkelijk maken. Om je post ook leesbaar te maken voor mensen die minder zien, een screenreader gebruiken, beelddenkers zijn, anders taalvaardig of taal anders verwerken helpt het om:
- Het standaard lettertype te gebruiken.
- Emoticons met mate te gebruiken.
- Links en hashtags aan het einde van de post te plaatsen.
- De afbeelding of foto een alt-tekst te geven.
De E van Ervaringsdeskundige
Een website, app of product kan er nog zo toegankelijk uitzien en voldoen aan alle richtlijnen en toch heel gebruiksonvriendelijk of zelf ontoegankelijk zijn voor een persoon met een toegankelijkheidsbehoefte. Betrek gebruikers al vroeg in je proces, zij zijn de echte experts.
Cathelijne Denekamp
Transcript presentatie Rijksmuseum volgt zo spoedig mogelijk.
ACM
ACM: Markten goed laten werken voor mensen en bedrijven
Toezicht ACM op de Toegankelijkheidsrichtlijn
Özlem Sehirli, Corinna van der Spek, Hanneke van Rooijen (Autoriteit Consument en Markt).
Programma:
Introductie ACM en toezicht op toegankelijkheid
De toegankelijkheidsregels op hoofdlijnen
Veelgestelde vragen
Overige vragen
Introductie:
De ACM en consumentenbescherming
- Toezichthouder op Nederlandse economie:
- Consumentenbescherming
Maar ook:
- Mededinging en sectorspecifiek toezicht
- De ACM zorgt ervoor dat consumenten met vertrouwen producten en diensten kunnen kopen
- En let daarbij vooral op bedrijven die
- Misleiden of agressief bejegenen
- Consumenten hun rechten ontzeggen
Europese Toegankelijkheidsrichtlijn
- EU Richtlijn 2019/882 over toegankelijkheidsvoorschriften
voor producten en diensten + Nederlandse
Implementatiewet. - Vanaf 28 juni 2025 gaat de ACM toezicht houden op de
toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische
communicatiediensten. - Projectteam bereidt toezicht voor.
Wat is het belang van de richtlijn?
“Volledige en effectieve participatie door betere toegang tot producten en diensten”
- Voor ruim 2,5 miljoen mensen in Nederland
Hoe staat het er voor? (1) – Webwinkelonderzoek Level Level
“Het is mooi om te zien dat we al sterk scoren op het gebied van toegankelijkheid, maar we zijn er nog niet. Toegankelijkheid is voor ons geen verplichting, maar een kans om iedereen, ongeacht fysieke of technische beperkingen, een gelijkwaardige online ervaring te bieden.”
Hoe staat het er voor? (2) ACM-onderzoek
- De grotere meerderheid van de deelnemers vindt toegankelijkheid belangrijk
- Meeste webshops denken dat ze het kunnen
- Gaan aan de slag
- Maar: veel onbekendheid met belangrijkste richtlijnen (= WCAG)
- De grotere meerderheid van de deelnemers vindt toegankelijkheid belangrijk
- Meeste webshops denken dat ze het kunnen
- Gaan aan de slag
- Maar: veel onbekendheid met belangrijkste richtlijnen (= WCAG)
Toegankelijkheidsregels op hoofdlijnen
Over welke producten en diensten gaat het?
- Computers en besturingssystemen
- E-readers en e-boeken
- Eindproducten en diensten voor toegang tot audiovisuele mediadiensten
- Zelfbedieningsterminals
- Eindproducten en diensten voor toegang tot elektronische communicatiediensten
- E-handelsdiensten
- Bankdiensten
- Elementen van lucht-, spoor-, en watervervoer
- voor passagiersvervoer
- Noodnummer 112
Wat zijn e-handelsdiensten?
- …“met het oog op het sluiten van een consumentenovereenkomst”
Bijvoorbeeld:
- Webwinkels of platforms die spullen verkopen (zoals kleding of boodschappen);
- Online aanbieden van abonnementen;
- Online aanbieden van contracten (zoals voor de levering van energie, water of internet).
Wat zijn elektronische communicatiediensten?
Definitie omvat zowel traditionele telefoniediensten als communicatiediensten via het internet. Denk aan:
- Traditioneel via bellen en sms-en;
- Communicatie via het internet zoals whatsapp, signal, maar ook videobellen via zoom of webex;
Wat zijn elektronische communicatiediensten?
Definitie omvat zowel traditionele telefoniediensten als communicatiediensten via het internet. Denk aan:
- Traditioneel via bellen en sms-en;
- Communicatie via het internet zoals whatsapp, signal, maar ook videobellen via zoom of webex;
Wie moet voldoen?
- Alle marktdeelnemers zorgen dat ze uitsluitend producten en diensten op de markt brengen die voldoen.
Enkele uitzonderingen:
- Micro-ondernemingen (<10 werknemers + jaaromzet van max. €2 mln);
- Marktdeelnemers voor wie naleving een fundamentele wijziging van product of dienst vereist;
- Marktdeelnemers voor wie naleving een onevenredige last oplevert.
Waaraan moeten e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten voldoen?
De websites, apps en ondersteunende diensten moeten toegankelijk zijn volgens de 4 principes van toegankelijkheid:
- waarneembaar,
- bedienbaar,
- begrijpelijk,
- robuust.
Andere verplichtingen voor e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten:
- Toegankelijkheidsverklaring publiceren
- Melden bij de ACM als dienstverlening niet aan de eisen voldoet
Specifieke verplichtingen e-handelsdiensten:
- Informeren over toegankelijkheid van producten en diensten die ze verkopen
- Zorgen dat identificatiemethoden en betaalmethoden toegankelijk zijn.
Specifieke verplichtingen elektronische communicatiediensten:
- Zorgen voor realtime tekst bij telefoongesprekken
- Zorgen voor totale conversatie bij videobellen en oproepen naar 112.
Guidance door ACM
- Nieuwe regelgeving
- Bedrijven op weg helpen
- Uitbreiden en aansluiten bij vragen bedrijven (en consumenten).
Veelgestelde vragen
Is er een overgangstermijn?
- Nee
- Diensten moeten per 28 juni 2025 toegankelijk zijn
- Overgangstermijn van maximaal 5 jaar voor producten die bij het verlenen van diensten worden gebruikt.
Wat verwacht de ACM (minimaal) van bedrijven?
- U bent goed voorbereid en hebt al stappen gezet om per 28 juni 2025 te kunnen voldoen aan de EAA
- U kent de voorschriften uit de wet
- U heeft een plan welke stappen nodig zijn om te voldoen
- Verantwoordelijkheid voor toegankelijkheid en de EAA zijn in de organisatie voldoende en blijvend belegd.
Gaat de ACM boetes uitdelen?
Wat de ACM gaat doen:
- Toezicht houden vanaf 28 juni 2025
- Zowel proactief als naar aanleiding van meldingen
- Aanpak afhankelijk van ernst problemen en mate waarin bedrijf zich inzet om problemen op te lossen.
Wat gebeurt er als ik meld dat ik niet voldoe?
- Melden is een pre!
- Voorwaarde: Er ligt een gedegen plan.
Wanneer is sprake van een onevenredige last?
- Niet snel…
- Gebrek aan tijd en kennis geen reden om niet te voldoen
- Altijd zoveel mogelijk wel doen.
Hoe moet de toegankelijkheidsverklaring eruit zien?
Leg uit, zowel schriftelijk als in geluid:
- Wat uw dienst inhoudt
- Hoe uw dienst werkt
- Hoe de dienst aan de toegankelijkheidsvoorschriften voldoet
- Hoe u zorgt dat uw dienst toegankelijk blijft.
Heb ik een certificaat nodig?
- (Verplichtingen) EAA niet gelijk aan Wet Digitale Overheid (2018)
- Geen certificaat nodig
- EAA kent geen stelsel van certificering
- Doelstellingen komen wel overeen
- WCAG-normen als standaard
- Daarnaast aanvullende eisen uit EAA.