Voordelen voor bedrijven

Voordelen voor bedrijven

Dat heeft Digitale Toegankelijkheid zeer zeker!

11 Voordelen van Digitoegankelijkheid voor elke organisatie (ongeacht grootte) voor website en webshop.

Gebruikersvriendelijkheid voor iedereen

Met stip op 1: als techniek, vormgeving en content conform de Digitale Toegankelijkheid zijn, biedt dit iedere gebruiker een groot voordeel. Niet alleen voor wie ervan afhankelijk is.

Bij Digitale Toegankelijkheid wordt al snel gedacht dat het vooral veel kost: geld met name en daarnaast tijd en energie. Dat is een verkeerde gedachte.
Het levert juist veel op door deze 11 voordelen.

En meer voordelen onder elkaar

Voor gebruikersvriendelijkheid let je verder op

  • juist gebruik van het lettertype
  • de grootte
  • het kleurcontrast
  • of de (navigatie-)structuur logisch is
  • of je ondertiteling bij video’s hebt
  • pop-ups die weg te klikken zijn
  • schaalbare content of je nou een grote of kleine mobiel hebt van welk merk dan ook
  • geen tekst in afbeeldingen.

Dat soort zaken die binnen de WCAG-richtlijnen vallen. Een fijne site of shop voor de bezoeker: ideaal!

Vindbaarheid

Wanneer een website of webshop goed in elkaar zit, zullen bezoekers en ook de zoekmachines (crawlers) de content makkelijker vinden.

Goed in elkaar wil onder meer zeggen dat de basis goed is opgebouwd, de juiste structuur en elementen bevat zoals:

  • een unieke paginatitel
  • een goede koppenstructuur is toegepast (H1, H2, H3 etc.)
  • video’s niet automatisch ondertiteld zijn maar met een (bijv.) .SRT bestand
  • er alt-tekst bij informatief beeld staat. 

Burgers, (MKB-)bedrijven, (semi-)overheden, (non-profit) organisaties en instellingen werken samen om er met elkaar voor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot de digitale wereld.

Ja, er is nog meer!

Meer omzet!

En gebruikersvriendelijker én beter vindbaar én hoger in Googles zoekresultaten én meer bezoekers door uitbreiding doelgroepen, zal leiden tot meer omzet! Het is een optelsom. Daar hoef je geen rekenwonder voor te zijn.

Dan hebben we het niet alleen over het winkelwagentje van een webshop. Meer omzet zit er dan ook in voor bedrijven met producten en diensten. Het is bekend dat bezoekers ongeduldig zijn, snel wegklikken wanneer een website niet lekker werkt, tekst niet lekker leest of simpelweg te moeilijk is door alle moeilijke woorden. Of dat je honderdduizend keer heen en weer moet klikken.

Een Digitoegankelijke website draagt bij aan meer omzet. Het is niet voor niets dat de grote webshops zoveel aandacht hieraan besteden!

In het verlengde daarvan worden bedrijven, overheden, organisaties en instellingen aangemoedigd bij te dragen aan deze Dag.

Merkmanagement

Hoe sterker een merk, hoe meer je verkoopt. Klanten hebben jouw organisatie top of mind. Het biedt ook mogelijkheden om meer te vragen voor je product of dienst. Een website die goed werkt, wekt vertrouwen. Geeft een positief gevoel, wordt beter / hoger gewaardeerd. En draagt zo ook bij aan Branding, aan jullie Merkmanagement.

Terugkerende klanten

Tevreden klanten zijn over het algemeen ook terugkerende klanten. En terug- kerende klanten geven ook nog weer eens meer uit dan nieuwe klanten (bron: Thuiswinkel.org). Daarnaast kosten terugkerende klanten nog altijd minder dan het werven en vinden van nieuwe.

Zij zijn jouw beste ambassadeurs, voor jouw merk. Betere ambassadeurs voor jouw merk kan je niet hebben. Zij zijn het die op een feestje jouw site of shop verkopen. Ook hier geldt weer: WIN-WIN.

We gaan nog verder met de voordelen

Digitale inclusie / MVO

Digitale inclusie, Digitale Toegankelijkheid gaat er simpelweg om dat niemand digitaal wordt buitengesloten. Dit is tevens onderdeel van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).

Een brief op de mat is tegenwoordig bijna zeldzaam te noemen, meer en meer wordt digitaal afgehandeld.

‘De digitale kloof is groot en wordt groter.’ Alliantie Digitaal Samenleven (samenwerking overheid, maatschappelijke organisaties, bedrijven en ervaringsdeskundigen). 2,5 miljoen Nederlanders kunnen moeilijk overweg met digitale apparaten (bron: Algemene Rekenkamer)

Voldoen wettelijke vereisten

Los van alle vorige belangrijke voordelen is er ook nog zoiets als voldoen aan de wet. Per 23 september 2020 geldt Digitale Toegankelijkheid voor overheid. Per 28 juni 2025 volgt de  Europese Toegankelijkheidswet (European Accessibility Act, EAA).

De basis zijn de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 AA (nu nog nov. ’23). 4 Principes: Waarneembaar, Begrijpbaar, Bedienbaar, Robuust. De 13 Richtlijnen hangen daar onder (resp. 4, 5, 3 en 1) en verder onderverdeeld in (nu nog) 50 Succescriteria.

De WCAG geldt wereldwijd en per 2025 zullen ook bedrijven buiten de EU zich aan de European Accessibility Act moeten houden als ze zaken doen met een organisatie binnen de EU.

Burgers, (MKB-)bedrijven, (semi-)overheden, (non-profit) organisaties en instellingen werken samen om er met elkaar voor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot de digitale wereld.

Lagere belasting helpdesk

Bezoekers die begrijpen wat er staat, gemakkelijk hun weg vinden in de website of webshop, die simpel kunnen bestellen: alles tezamen maakt dat minder vragenstellen nodig is. Minder telefoontjes betekent minder lange wachttijden, een bron van frustratie voor klanten.

Dit zijn weer pluspunten voor je branding, en zo werkt Digitale Toegankelijkheid als een vliegwiel.

Efficiency, kostenbesparend

Last but not least: als ook sites worden samengevoegd scheelt dit in o.a. hostingkosten, productie- en tijdverlies door verschillende processen. Totale WIN-WIN!

Een voorbeeld dat wereldwijd wordt gebruikt is Gov.uk. De regering van het Verenigd Koninkrijk heeft afscheid genomen van een ‘huge’ aantal websites.
Alle informatie is (weer) ondergebracht in één site: Gov.uk. Op zoveel aparte en extra kosten voor hosting etc. wordt bespaard. Medewerkers werken met één systeem. Alles en iedereen werkt efficiënter.

In Nederland zijn al veel gemeenten bezig om het vaak grote aantal websites terug te brengen tot een minimum. De ervaring leert: als de basis van een website, webshop, intranet, extranet of app goed is – Techniek, Vormgeving, Content – scheelt het veel geld. Scheelt het bovendien tijd en energie (en frustratie).

Tel alle voordelen, elk met z’n eigen specifieke voordeel, hier bij op. Dan realiseer je je: Digitale Toegankelijkheid is een WIN-WIN: voor jouw bezoekers én jouw organisatie. Iedereen blij!