Jouw rol als bedrijf

Zaterdag 28 juni 2025

Neem jouw rol om Digitaal Toegankelijk te zijn. Pak de win-win situatie die ontstaat als je in dit onderwerp investeert. Win-win voor zowel de maatschappij als jouw bedrijf. TIP: denk hierbij niet meteen aan geld.

Dit gaat verder dan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Er zijn zoveel andere voordelen als je aanhaakt.

Draag bij aan die positieve impact die Digitale Toegankelijkheid heeft op het leven van iedereen en in het bijzonder jouw bezoeker met een beperking, die laaggeletterd is of digitaal minder vaardig is.

Digitale Toegankelijkheid is essentieel is om een inclusieve samenleving te creëren waarin iedereen, ongeacht beperkingen, leeftijd of achtergrond, volwaardig kan deelnemen aan de digitale wereld.

Digitale Toegankelijkheid is wereldwijd geregeld in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG).

Neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en doe ook jouw DUIT in het zakje voor een rechtvaardigere samenleving.

Welke voordelen heeft Digitale Toegankelijkheid voor jouw bedrijf?

Uitbreiding klantbestand en marktaandeel

Als je Digitale Toegankelijkheid goed toepast (techniek, vormgeving, content) leidt dit tot een groter klantenbestand en marktaandeel. Simpelweg omdat je een bredere doelgroep kan bereiken. Je begrijpt: meer klanten leidt tot meer omzet en tot meer winstgevendheid.

Verbetering merkimago en reputatie

Deelname aan DvdDT en het tonen van commitment aan Digitale Toegankelijkheid draagt bij aan een positief merkimago en reputatie. Dit kan klanten aantrekken en de loyaliteit verhogen.

Voldoe aan wettelijke verplichtingen en risicobeperking

De Europese Toegankelijkheidswet (European Accessibility Act, EAA) die vanaf 28 juni 2025 van kracht wordt,  verplicht bedrijven om hun digitale producten en diensten toegankelijk te maken voor iedereen.

Voorkom juridische risico’s

Binnen de EAA wordt gesproken over handhaving, sancties en het opleggen van boetes wanneer deze Europese regelgeving niet wordt nageleefd.

Waarom is deze dag zo belangrijk voor Nederland?

Stel je voor dat iedereen, ongeacht een vaardigheid of beperking, gemakkelijk toegang heeft tot websites, webshops en apps. Dit klinkt geweldig, toch?

De keiharde realiteit

Die realiteit is dat een heel grote groep in Nederland – maar liefst 4,5 miljoen! – niet in staat is om digitaal mee te doen. Dan tellen we alle mensen die tijdelijk niet mee kunnen doen als gevolg van een operatie bijvoorbeeld en ouderen nog niet eens mee bij deze 4,5 miljoen.

Circa 1 op de 4 mensen in Nederland heeft een vorm van een permanente beperking:

  • 78.000 blinden
  • 238.000 slechtzienden
  • 700.000 kleurenblinden
  • 1.300.000 doven en slechthorenden
  • 1.500.000 lichamelijk gehandicapten
  • 825.000 dyslectici
  • 1.500.000 laaggeletterden.

Burgers, (MKB-)bedrijven, (semi-)overheden, (non-profit) organisaties en instellingen werken samen om er met elkaar voor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot de digitale wereld.

Wat zijn concrete doelen van Dag van de Digitale Toegankelijkheid?

Als we kijken naar de primaire doelgroep is dat de burger. De burger, de consument staat centraal in de Europese Toegankelijkheidswet. Het is een consumentenwet.

Als bedrijf ben jij dus ook aan zet om er voor te zorgen dat de EAA goed wordt uitgevoerd.

Deelname aan DvdDT gaat verder dan ‘alleen’ bewustwording. Het biedt  jou concrete tools, tips en best practices om Digitale Toegankelijkheid te verbeteren. De nadruk ligt op praktische oplossingen en ook op al die voordelen die Digitale Toegankelijkheid biedt voor zowel jouw bezoekers als voor jouw bedrijf.

Wat zijn de doelen op de korte termijn?

  • Toelichten wat Digitale Toegankelijkheid op dagelijkse basis betekent.
  • Bewustwording vergroten over de noodzaak van Digitale Toegankelijkheid.
  • Beweging, interactie krijgen, samenwerking tussen klant (burger) en aanbieder (bedrijven, overheden, organisaties en instellingen).
  • Concrete acties stimuleren voor inclusieve Digitaal Toegankelijke oplossingen.
  • Positieve bewegingen creëren binnen het bedrijfsleven.
  • Samenwerkingen tussen sectoren bevorderen.

Hoe onderscheidt dit initiatief zich van al bestaande initiatieven voor Digitale Toegankelijkheid?

Dag van de Digitale Toegankelijkheid zet de burger centraal in gesprekken en acties. Dit in tegenstelling tot veel andere initiatieven die zich meer richten op bedrijven, overheden en toeleveranciers.

Met name richten de anderen zich op de uitvoering: op het hóe en waarom van Digitale Toegankelijkheid.

Hóe maken we de website toegankelijk en hóe de informatie die erop staat? En de waarom is vaak wet- en regelgeving.

Het verschil is dat Dag van de Digitale Toegankelijkheid zich vooral richt op de burgers als de drijvende kracht achter Digitale Toegankelijkheid. Het gesprek vindt aan de keukentafel plaats.

Burgers, (MKB-)bedrijven, (semi-)overheden, (non-profit) organisaties en instellingen werken samen om er met elkaar voor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot de digitale wereld.

Waar staat Dag van de Digitale Toegankelijkheid voor?

Dag van de Digitale Toegankelijkheid streeft naar een Nederland waarin iedere burger volwaardig kan deelnemen aan de digitale samenleving. Waar elke consument gelijke toegang heeft tot en kan profiteren van digitale diensten en technologieën. Ongeacht eventuele fysieke of cognitieve mogelijkheden, ouderdom of laaggeletterdheid. 

Gelijkheid, solidariteit en samenwerking zijn essentieel om een digitale wereld te creëren waarin iedereen kan meedoen. Door actie te ondernemen veranderen we barrières in mogelijkheden.

Dag van de Digitale Toegankelijkheid moedigt ondernemers aan om leiderschap te tonen, innovatief te zijn en verantwoordelijkheid te nemen door zich te conformeren aan de European Accessibility Act (EAA).

Alleen samen kunnen we Digitale Toegankelijkheid bevorderen. Alleen samen maken we het verschil. 

Doe mee en maak dat verschil.

Veelgestelde vragen

Vraag: wat is Dag van de Digitale Toegankelijkheid?

Antwoord:

Dag van de Digitale Toegankelijkheid (afgekort DvdDT) is een jaarlijks initiatief dat voor het eerst wordt gehouden op zaterdag 28 juni 2025. Deze Dag valt samen met de inwerkingtreding van de Europese Toegankelijkheidswet (European Accessibility Act, EAA)

Vraag: wat is het doel?

Antwoord:

Het doel is allereerst om uit te leggen wat Digitale Toegankelijkheid inhoudt. Over een voor jou onbekend onderwerp kan je tenslotte geen vragen stellen of een mening over vormen. Vervolgens om bewustzijn te creëren voor het belang van Digitale Toegankelijkheid (en Inclusie) voor alle burgers, ongeacht leeftijd of beperking.

Vraag: is deze Dag belangrijk voor bedrijven?

Antwoord:

Jazeker! De Dag helpt ook om bedrijven en organisaties bewust te maken van nut en noodzaak om hun producten en diensten Digitaal Toegankelijk te maken. En helpt hen op verschillende manieren hoe ze dat kunnen doen. Laat bedrijven alle voordelen er van inzien.

Vraag: wat zijn de voordelen voor bedrijven en organisaties om deel te nemen aan DvdDT?

Antwoord:

Dit zijn slechts vier voordelen, er zijn er meer!

  • Bedrijven die aansluiten versterken hun maatschappelijke impact door te laten zien dat ze staan voor inclusiviteit.
  • Zij worden toekomstbestendig door nu te investeren in Digitale Toegankelijkheid.
  • Via Start DUIT creëren zij zichtbaarheid en de kans om in contact te komen met een breed publiek, waaronder consumenten, overheden en samenwerkingspartners.
  • Daar bovenop verbetert hun merkreputatie plús profiteren zij van extra voordelen zoals webinars en praktische informatie (via DvdDT en DUIT). Nog los van alle andere voordelen die Digitale Toegankelijkheid oplevert!

Vraag: wat is het doel van Dag van de Digitale Toegankelijkheid op de lange(re) termijn?

Antwoord:

  • Maatschappelijke impact creëren door samenwerking.
  • De Dag met breed draagvlak verankeren in de samenleving.
  • Van wettelijke naleving naar intrinsieke motivatie bij bedrijven, organisaties en instellingen.
  • Nederland het toonbeeld van en koploper maken in Digitale Toegankelijkheid.
  • En meer, klik hier voor Onze doelen.

Vraag: hoe gaat de organisatie deze doelen bereiken?

Antwoord:

Er ligt een uitgebreid totaalplan klaar. Dit plan heeft zichzelf al bewezen bij een ander initiatief voor een landelijke dag. Sowieso is sprake van:

  • Oprichten van een organisatiecomité/stuurgroep met Partners.
  • Een bewustwordingscampagne starten via sociale media en persartikelen.
  • Samenwerking met toegankelijkheidsexperts en ervaringsdeskundigen.